2017. november 9., csütörtök

Moszkva 5. - Gasztro rovat

Nem gondoltam, hogy még novemberben is Moszkváról fogok írni, de így hozta az élet, nem magyarázkodom. És most jöjjön a kedvenc részem... a kaja. 
Sokan kérdezték tőlem az elmúlt években, hogy dehát mit esznek az oroszok? Egy nagy országról beszélünk, mégsem kerültek be a köztudatba az orosz ételek annyira, mint mondjuk az olasz vagy az ázsiai konyha. Pedig rengeteg finom orosz fogás van.
Na de akkor mit esznek az oroszok? Erre röviden azt mondanám, hogy mindent. Szeretik a csirkét, sertést, marhát, bárányt, halat. Kaviár, ugyebár. Már Moszkva előtt is nagyjából képben voltam a legtöbb tradicionális fogással, ugyanis Budapesten van egy remek orosz street food kajálda, a Babuska. Olcsó és autentikusnak mondható, hiszen a tulaj felesége orosz, tudtommal a receptek pedig az anyóstól vannak:D Ajánlom mindenkinek, vannak napi ebédmenük és heti ajánlatok is, valamint a food truck-jukkal sok szabadtéri rendezevényen lehet találkozni. 
Moszkvába utazásunk előtt rengeteget bújtam a tripadvisort, hogy hol érdemes enni. A jó hír az, hogy rengeteg olcsó bisztró van és a drágább helyeken is gyakran van business lunch ajánlat (бизнес ланч), ami egy bizonyos időintervallumban olcsó ebédet jelent. 
Első este a Mu-Mu (МУМУ)-ban ettünk, ami egy nagyon cuki bocis designnal rendelkező étteremlánc. Olcsó, bár az adagok nem túl nagyok, de mi kétszer is ettünk itt egy hét alatt. Sajnos nem fotóztam le minden ételt, mert nem vagyok az a nagy social media függő, aki minden kajáját posztolja, ezért beszúrok majd más forrásból is képeket. Első este okroskát ettem, ami egy hideg uborkaleves és már a Babuskában is volt alkalmam megkóstolni. Nagyon finom, van benne retek, citrom meg egy csomó kapor. Én a Babuskában a joghurtos verziót ettem és nagyon meglepődtem, mert ezen a helyen kvaszos volt a leves. Erről még lesz szó az italoknál. Volt egy finom heringsalátám is, a második pedig valami pulyka volt, az igazából semmi extra. Ezt nem fotóztam le de a második látogatásunkat igen. 


Másodjára is okroska levest ettem, annyira ízlett. A másodikfélém hal volt, talán pisztráng krumplival a saláta pedig vinegrét, ennek elég érdekes íze volt. Ebben előre megfőzött zöldségek vannak és a céklától ennyire piros. A piros szín miatt elég nehéz is volt megállapítani, mi a többi zöldség, de összességében ízlett. A sör pedig Zsiguli, ilyet is ittunk többször is. Semmi extra, olcsó és jó. 

A Teremok nevű helyen sokféle blini közül lehet választani. A blini tulajdonképpen palacsinta, teljesen olyan, mint amit mi csinálunk csak ők szeretik mindenféle hússal megtölteni és kockába hajtani. 


Pisztrángból készült hallevest ettünk amihez kaptunk ilyen valamit, amit beleszórtunk, mint itthon a pirított zsemlét, de ez ilyen chipses állagú volt. A blinink pedig lazaccal, tejföllel és sajttal volt megtöltve. Érdekes kombináció, de nekem nagyon ízlett. 

Az Cheburechnaya (Чебуречная СССР) egy szovjet stílusban berendezett gyorsétteremlánc és a legolcsóbb hely volt, ahol ettünk egész héten. Fő profiljuk a csebureki nevű étel és annak többféle változata. Ez egy ilyen zsírosabb (gondolom olajban kisütött) tészta megtöltve hússal, mi bárányosat ettünk. Kértünk mellé levest is, mert piszok olcsó volt még így is. Sajnos konkrét árakra nem emlékszem már. Én rasszolnyikot ettem, András pedig borscsot. 


A rasszolnyik számomra is újdonság volt, konkrétan savanyúuborka-levesről beszélünk. Mellette van hús is meg más zöldségek, a tetejére kaptunk tejfölt, ahogy a képen látható. Borscsot pedig korábban is ettem már meg ezt a legtöbben ismerik, ez a klasszikus céklaleves.

Negyedik este elmentünk frissen szerzett orosz ismerőseinkkel egy grúz étterembe. Mint kiderült, náluk nagyon népszerű a grúz kaja, ezért gondolták, hogy megmutatják nekünk. Itt sajnos nem fotóztam, ezért linkelek képeket. 
Az első étel amit kipróbáltunk, a hinkali volt, ami egy ilyen kis töltött hagyma alakú tészta. Ettünk húsosat és sajtosat is. Nem volt éppen gusztusos az elfogyasztás módja, a végénél meg kell fogni, és miután beleharaptál gyorsan ki kell szívni a húslét, különben az egész a kezedre folyik (mint nekem, természetesen).  

Így néz ki a хинкали. Forrás: Georgian Journal
A másik étel a hacsapuri volt, aminek a neve azért lehet ismerős, mert van egy ilyen nevű grúz étterem Budapesten. Egyébként tök drága nálunk a grúz kaja, mondjuk nem is elterjedt, talán két étterem van Budapesten. Az oroszoknál nyilván a földrajzi távolság és történelmi okok miatt ennyire elterjedt.
Forrás: tripadvisor
Ez lenne a hacsapuri. Egy nagyon finom sajttal és tojással töltött tészta. A Wikipédia szerint ezt egy sulguni nevű grúz sajttal töltik meg, hát biztos, hogy korábban ilyen sajtot nem ettem még, de isteni volt. Mindezt pedig homoktövislével öblítettük le, ennek is finom íze volt. Fogalmam sem volt, hogy ebből a növényből gyümölcslevet is csinálnak:D Szóval összességében ez egy sok újdonságot nyújtó kulináris élmény volt, örülök, hogy megmutatták nekünk ezeket az ételeket. 

Legdrágább étkezésünk az ObedBufet nevű önkiszolgáló étteremben volt a Novy Arbaton. Elsőre nagyon olcsónak tűnik minden, azonban az árak 100g ételre vannak kiírva, és bizony könnyen meg lehet csúszni a dolgokkal. Főleg ha farkaséhesen mész, mint ahogy mi tettük és szedsz legalább 3 féle kaját meg még salátát is. Így jár, aki mohó. 
Ami itt legjobban tetszett, az a hideg céklaleves volt. Ebben is volt uborka, retek meg csomó kapor és kifejezetten tetszett, hogy hideg. 


Utolsó nap kifogtunk egy jó business luncs ajánlatot, aminek része volt a szoljanka leves. A másodikat nem fotóztam le, az igazából egy semmi extra hús volt körettel. Ez egy gazdag leves, hasonlóan a gulyásleveshez, csakhogy a hús mellett itt is a savanyú uborka és a káposzta kap szerepet a nálunk megszokott zöldségek helyett és még van benne olivabogyó és citrom is. Összességében savanykás ízvilágú, én nagyon szeretem. 


Azt hiszem az orosz konyhában a levesek a legizgalmasabb fogások. Érdekes az is, hogy ennyi kaprot használnak, nálunk nem jellemző szerintem egyáltalán. 

És amiről mindenki kérdez... a vodka. Na most, mi megismertük szerintem egész Oroszország legantialkoholistább társaságát, de azért volt egy tag aki ivott velünk rendesen. Úgyhogy részünk volt egy tradicionális vodkázásban is, ami szintén inkább kulináris élmény volt, mint piálás. Sajnos ezt sem fotóztam le, de a vodkához kaptunk mindenféle savanyúságot egy tálon. Ez így együtt a zakuszka, azaz az előétel. Igazából ezek nem is olyan savanyúságok, mint amiket mi eszünk, mert beleharapva teljesen más ízvilággal találkozunk, inkább sós. Volt a tényéron uborka, káposzta, spárga, paradicsom, hagyma. És a vodka... számomra új dimenziókat nyitott és mindent felülírt, amit eddig a vodkáról gondoltam. Semmi etiles mellékíz vagy rossz utóíz, nem akar visszajönni, mikor lehúzod. Rendesen itatja magát, megittam legalább 6 felest és nem volt szükségem különösebben kísérőre - ivás után ettünk mindig egy kicsit a zöldségekből. Mondjuk ez veszélyes így, mert később fogod nagyon hirtelen megérezni. 
A hét folyamán többször is voltunk kocsmában, de nem ittunk ilyen jó vodkát, csak ilyen kommersz cuccokat, mint amilyen nálunk a Kalinka. Furcsa volt amúgy, hogy nem is igazán találtunk kocsmákat, mert ami ott kocsma, az egyszerre étterem is, nem úgy mint nálunk. De ez Moszkva, máshol nem biztos, hogy így van, pláne falvakban. De itt megdőlt a sztereotípia is, miszerint vedelik a vodkát, mert kb. csak söröző emberek láttunk mindenhol. De Moszkva egy nagyváros, azért megnéznék én egy vidéki késdobálót... 

Amit még nagyon szeretek az orosz gasztronómiában, az a kvasz. Ez egy erjesztett ital, leginkább a barnasörhöz tudnám hasonlítani az ízét, de más. Ez egy szénsavas üdítő egyébként és pro tipp, itthon lehet kapni a CBA-ban ukrán kvaszt. :D Nagyon megosztó egyébként, valaki vagy undorodik tőle, vagy imádja. Én utóbbiak közé tartozom, vettünk is egy nagy palackkal és azt iszogattuk a héten. Konkrétan jobb árban volt, mint az ásványvíz.
És ha már üdítő... gondolom feltűnt, mennyi mindenben van uborka. Hihetetlen, de még uborkás Sprite is van. Én imádtam:D


A fent leírt ételek nem biztos, hogy mindegyike orosz eredetű. A posztszovjet országok elég nagy hatással voltak egymásra ilyen téren, lehet, hogy van ami ukrán eredetű. Lengyeleknél is van pl. borscs meg pierogi, ami hasonlít az orosz pelmenyire, illetve káposztás ételek. Ezt fontosnak tartottam megjegyezni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése